فهرست بستن

کارشناسی ارشد در آلمان

یکی از روش های مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان ، اقدام برای اخذ پذیرش به منظور ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است. با توجه به مزایای مختلف تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد که کشور آلمان ارائه می دهد ، نظیر تحصیل در معتبرترین دانشگاه های دنیا ، آموزش در یک محیط علمی زیر نظر اساتید حرفه ای ، زندگی در کشوری با استانداردهای رفاهی بالا و تدریس دروس به زبان انگلیسی موجب شده است تا دانشگاه های کشور آلمان همواره برای ادامه تحصیل ، مورد استقبال متقاضیان ایرانی قرار گیرد.

 

مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور آلمان (Advantages)

به طور کلی ، مزایای تحصیل در دروه کارشناسی ارشد در دانشگاه های آلمان را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود.

  1. تحصیل با هزینه کم در دانشگاه های دولتی.
  2. تحصیل در دانشگاه های معتبر اروپا.
  3. برخورداری از امکانات پیشرفته آموزشی.
  4. زندگی در کشوری با استانداردهای بالای رفاهی.
  5. امکان همکاری با محققین مطرح بین المللی.
  6. امکان تحصیل به زبان انگلیسی.

فرایند دریافت مدرک فوق لیسانس در کشور آلمان از سیستم Bologna پیروی می کند. این به این معنی است که ، مقطع فوق لیسانس پس از اتمام مقطع لیسانس خواهد بود. اکثر دوره های کارشناسی ارشد در کشور آلمان به صورت آموزش محور Taught Course هستند. دانشجویان در طول دوره فوق لیسانس ، دروس مختلف در رشته خود را آموزش می بینند و علاوه بر این ، بر روی یک پروژه تحقیقاتی خاص نیز به عنوان پایان نامه خود کار می کنند.

 

طول دوره کارشناسی ارشد (Length of program)

معمولاً دوره کارشناسی ارشد در کشور آلمان  ۲ سال یا ۴ ترم ، به طول می انجامد که بستگی به رشته تحصیلی متقاضی دارد. دانشجو می بایست در طول دوره کارشناسی ارشد خود ، ۱۲۰ واحد پاس کند ، که از این مقدار ، ۹۰ واحد مربوط به دروس آموزشی و ۳۰ واحد مربوط به پایان نامه است.

 

انواع دوره های کارشناسی ارشد در آلمان (Degree types)

دوره های کارشناسی ارشد در آلمان ، اغلب به صورت کارشناسی ارشد علوم (Master of Sciences) یا کارشناسی ارشد هنر (Master of Arts) ارائه می شوند. علاوه بر این، دوره های ارشد به صورت Consecutive و Non-consecutive تقسیم بندی می شوند.

 

Consecutive

به دوره کارشناسی ارشدی اطلاق می شود که در آن ، می بایست رشته مقطع لیسانس داوطلب ، کاملا با مقطع فوق لیسانس هم خوانی داشته باشد. برای مثال، شما برای ادامه تحصیل در مقطع بیوشیمی ، می بایست در رشته شیمی یا زیست شناسی در مقطع لیسانس ، تحصیل کرده باشید.

 

Non-consecutive

دوره های کارشناسی ارشد که تمرکز آن ها بر روی رشته های خاص خواهد بود. برای مثال رشته هایی که نیازمند سابقه عملی و تجربی ، علاوه بر مدرک لیسانس دارند. دانشجویان عموماً برای تحصیل در این نوع از دوره ها ، می بایست شهریه پرداخت کنند.

 

محتوای آموزشی (Course Content)

محتوای آموزشی با توجه به هر رشته متفاوت خواهد بود. با این وجود ، دانشجویان در طول دوران تحصیل خود ، واحدهای تئوری و عملی را پاس خواهند کرد.

  • دوره کارشناسی ارشد در یک دانشگاه تحقیقاتی (Research University) شامل گذراندن واحد های آموزشی ، سمینار ، به همراه انجام کارهای عملی و آزمایشگاهی خواهد بود.
  • دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه های علمی – کاربردی (University of Applied Science) ، بیشتر شامل کارهای عملی و کارگاه های آموزشی خواهد بود.
  • دوره کارشناسی ارشد در رشته های هنری در College of Art, Film and Music بیشتر بر تقویت کارهای عملی دانشجویان متمرکز است.

 

ارائه و امتحان (Assessment and Grading)

دانشجویان در دوره ارشد ، علاوه بر گذراندن واحد های درسی ، به ارائه سمینار و سخنرانی نیز می پردازند. هدف از برگزاری جلسات سخنرانی، ارتقای مهارت های فردی دانشجویان نظیر تفکر خلاق و همکاری است. مابقی زمان را دانشجو می بایست صرف مطالعه و کار بر روی پروژه های گروهی صرف نماید. معمولاً امتحانات به صورت شفاهی و کتبی، کار آزمایشگاهی، کار گروهی یا کار بر روی پروژه ای خاص انجام می شود.

 

فرایند پذیرش (Application Process)

اکثر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در آلمان برای ارسال مدارک موردنیاز دریافت پذیرش تحصیلی سامانه جداگانه ای مخصوص به خود را دارند که در آن نیاز به ارسال اصل مدارک و سوابق تحصیلی دیگر وجود ندارد و کافیست که اسکن هر مدرک موردنیاز را بصورت یک فایل الکترونیکی در سامانه مورد نظر بارگذاری کنید.

به طور کلی ، متقاضیان رشته مورد نظر خود را در دانشگاه های آلمان پیدا کرده و اپلای می کنند. با این وجود ، برخی از دانشگاه ها ، از سیستم Uni-Assist برای مدیریت درخواست های متقاضیان بین الملل استفاده می کنند. ددلاین ارسال مدارک برای هر دانشگاه متفاوت است.

برخی از دانشگاه های آلمانی برای بررسی اپلیکیشن ، هزینه دریافت می کنند ، که این هزینه بین 50 الی 70 یورو متغیر است

به طور کلی ، مهلت ارسال درخواست برای هر دانشگاه متفاوت است. با این وجود ، مهلت ارسال:

ترم تابستان: اپلای قبل از ۱۵ ژانویه.

ترم زمستان: اپلای قبل از ۱۵ جولای.

 

شانس دریافت پذیرش تحصیلی

شانس دریافت پذیرش تحصیلی شما بستگی به عوامل مختلفی دارد و تنها یک عامل تعیین کننده نخواهد بود. عوامل مختلفی همچون نمره مدرک زبان ، معدل آخرین مدرک تحصیلی ، ریز نمرات و تعداد واحدهای گذرانده شده مورد نیاز، ارتباط رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد ، ظرفیت پذیرش دانشجو در آن رشته ، داشتن سابقه کار مرتبط و غیره است.

مشاوره تخصصی نیاز دارید؟

تیمی متشکل از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور آلمان در تمامی رشته ها و مقاطع تحصیلی

کارگاه های چند روزه مهاجرتی

ویژه مهاجرت تحصیلی ، کاری و آوسبیلدونگ
پیشنهاد ویژه

0