فهرست بستن

نامه تمکن مالی ویزای دانشجویی آلمان

گواهی تمکن مالی برای دریافت ویزای دانشجویی چست؟

قبل از بررسی گواهی تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان، بهتر است با این گواهی آشنا شویم. به زبان ساده، می‌توان گفت گواهی تمکن مالی (Bank statement) سندی معتبر و رسمی‌‌‌ است که در بانک صادر و در آن، موجودی انواع حساب‌‌‌های شما و نرخ برابری آن به ارز درخواستی متقاضی (دلار یا یورو) نوشته می‌‌‌شود. این گواهی نشان می‎دهد که چقدر پول در حسابی مشخص دارید و نیز در دوره‌ای مشخص (بسته به درخواست متقاضی)، تراکنش مالی‌تان چقدر است. ناگفته نماند این گواهی بنا به درخواست شما به دو زبان انگلیسی و فارسی ارائه می‌‌‌شود. درحقیقت دانشجویان با ارائۀ این گواهی، نشان می‌دهند که در طول تحصیل (یک سال تحصیلی) می‌توانند بدون مشکل هزینه‌های تحصیل و زندگی را پرداخت کنند و از بابت تأمین هزینه‌ها با مشکل مواجه نخواهند شد.

مدارک موردنیاز برای دریافت گواهی تمکن مالی

برای دریافت این گواهی، باید به‌همراه مدارک زیر به بانک مراجعه کنید:

  1. ارائۀ کارت ملی متقاضی؛
  2. ارائۀ اصل و کپی گذرنامۀ متقاضی؛
  3. ارائۀ اصل وکالت‌نامۀ نمایندۀ قانونی درصورت وکالت به غیر؛
  4. ارائۀ فرم تکمیل‌شدۀ درخواست صدور گواهی تمکن مالی.

نکات مهم دربارۀ دریافت گواهی تمکن مالی

برای درخواست گواهی تمکن مالی، به این نکات دقت کنید:

  1. گواهی در سربرگ مخصوص بانکی صادر شود؛
  2. گواهی بانک به نام شخص اقدام‌کننده باشد؛
  3. اطلاعات تماس بانک مانند نشانی پستی و شماره‌تماس و آدرس ایمیل در گواهی ذکر شده باشد؛
  4. شماره‌حساب در آن درج شده باشد؛
  5. از تاریخ افتتاح حساب حداقل شش ماه باید گذشته باشد؛
  6. سعی کنید تمام پول را شش ماه قبل از گرفتن گواهی در حساب نگه دارید؛
  7. اجازه دهید پول تا زمان مشخص‌شدن وضعیت ویزا در حسابتان باقی بماند؛
  8. بهتر است پولِ در حسابتان کمی بیشتر از رقم درخواستی سفارت یا دانشگاه باشد؛ البته این رقم نباید به‌طور درخورملاحظه‌ای بیشتر از میزان تعیین‌شده باشد.

میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان

براساس آخرین تغییرات صورت گرفته در مدارک مربوط به روادید دانشجویی آلمان، از ژانویه ۲۰۲۰، به بعد تمام دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، باید تمکن مالی ۱۰.۲۳۶ یورویی (برای یک سال و به ازای یک فرد مجرد)، برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان ارائه دهند. این در حالی است که تا پیش از این، میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان مبلغی معدل ۸.۶۴۰ در نظر گرفته شده بود.

بنابراین، و با توجه به مبلغ جدید تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان، می‌توان گفت از تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۱۹، مقدار هزینه‌های دانشجویی در هرماه از ۷۲۰ به ۸۵۳ یورو افزایش یافته است. البته بعد از ارائه گواهی تمکن مالی و دریافت ویزای تحصیلی، این مبلغ می‌بایست در یک حساب بلوکه (مسدود شده) در آلمان قرار گیرد. حساب مسدود شده در آلمان، یک نوع منحصر‌به‌فرد از حساب بانکی است که برای دانشجویان بین‌المللی طراحی شده است تا در صورت لزوم با ارائه شواهد معتبر، اثبات نمایند که توانایی تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور را دارند. درحقیقت، در روادید شما قید خواهد شد که این مبلغ می‌بایست در زمان ورود به این کشور همراهتان باشد و پس از رسیدن به آلمان می‌بایست یک حساب بلوکه Sperrkonto افتتاح و مبلغ را به آن واریز نمایید.

راه‌های دیگر اثبات تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان

شما همچنین می‌توانید با ارائه یکی از مدارک زیر، تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان اثبات کنید.

  • تعهدنامه (دعوتنامه رسمی Verpflichtungserklärung )

بر اساس مواد ۶۶ تا ۶۸ قانون اقامت که قدیمی تر از ۶ ماه نباشد؛ هدف از اقامت: تحصیلات دانشگاهی؛ بضاعت مالی دعوت کننده باید اثبات شده باشد. درواقع، بر اساس این قانون، اگر شخص، شرکت یا سازمانی تعهد کند که هزینه‌های مربوط به تحصیل شما را بر عهده خواهد داشت باید دعوتنامه رسمی آن را به سفارت ارائه دهید. ( لزوما نباید این شخص حتما فامیل شما باشد )

  • بورسیه تحصیلی

همچنین دانشجویانی که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی از موسسات رسمی آلمانی یا اروپایی و یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران یا نهادهای آموزشی ایرانی شده‌اند، می‌بایست مدارک آن را به سفارت ارائه دهند.

  • ایجاد یک حساب بلوکه شده در آلمان

این امکان وجود دارد که شما به طور مستقیم مبلغ مورد نیاز را در یک حساب بانکی در آلمان واریز کنید و رسید آن را به سفارت ارائه دهید. البته با توجه به تحریم‌ها، این کار فقط از طریق برخی از صرافی‌ها امکان‌پذیر است. در انتخاب بانک مربوطه، آزادی عمل دارید. مؤسساتی که در سطح بین‌المللی چنین خدماتی ارائه می دهند را می‌توانید در سایت اینترنتی وزارت امور خارجه آلمان بیابید.

مشاوره تخصصی نیاز دارید؟

تیمی متشکل از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور آلمان در تمامی رشته ها و مقاطع تحصیلی

کارگاه های چند روزه مهاجرتی

ویژه مهاجرت تحصیلی ، کاری و آوسبیلدونگ
پیشنهاد ویژه

0